Mumbai & Goa

16 maart 2015 - Panaji, India

Hallo sweeties!

Wauw! Holi! Wat een feest! Zoals beloofd heb ik Holi met mijn vrienden in Mumbai gevierd. We reden naar een afgezet stuk tussen flats waar ik veel bekende gezichten van de bruiloft weer tegenkwam. Nog niet binnen of mijn eerste kleurtje had ik al te pakken, twee handen vol rode poeder gingen over mijn gezicht waardoor ik er als duivel uit heb moeten zien. Er werden handen geschud, knuffels gegeven en Bhang uitgedeelt. Een deel van het pleintje was ingericht om rustig te kunnen zitten met een hapje en een drankje, de andere kant werd nat gehouden door vele spoeiers waar mensen enthousiast in dansten en losgingen. Overal waren duizenden kleuren, water en dansende mensen. Het was bijzonder prettig om in deze omgeving Holi te kunnen vieren omdat het veilig en beschermd was. Iedereen gaat volledig uit zijn plaat gedurende Holi op Bhang en/of alcohol waardoor het schijnbaar niet erg veilig is voor een blanke, vrouwelijke tourist om daar tussen de feesten. De heren krijgen losse handjes en krijgen een grote mond. Gelukkig heb ik van dit alles niks meegekregen en heb ik een waanzinnig feest gehad! Helaas was het maken van foto's vrij onmogelijk door de grote hoeveelheden water en poeder en mijn niet waterbestendige camera. Jullie moeten me maar gewoon op m'n woord geloven =P
Na Holi had ik een dag om een beetje bij te komen om die avond de bus naar Goa te pakken. Wat een hel van een rit was dat! =O De chauffeur had schijnbaar een flinke haat/liefde verhouding met zijn gas en rem. Hij scheurde als een malloot door de scherpe haarspeldbochten in de bergen en ramde op de meeste onverwachte momenten knetter hard op zijn rem. Arme ik rolde door mijn bedje, niet in staat om te slapen, de hele lange nacht lang. Aangekomen in Mapusa (Mapsa) was ik volledig gesloopt, beurs en bijzonder chagerijnig. Met de eerste de beste motortaxi die ik te pakken kon krijgen liet ik me naar Arambol, in het noorden van Goa, brengen. Na wat zoek en vraag werk vonden we het Guest house dat ik in gedachten had, Ave Maria guest house. Ik wilde overnachten in een zogenoemde Dormitory, een slaapzaal, en dit was het enige guest house met deze faciliteit. Het bleek niet meer dan een matje op de grond van het dak te zijn tussen de uber hippies. Oeps! Daar schrok ik wel even van maar ik besloot het maar gewoon te proberen. Als een blok viel ik in slaap na mijn helse, hobbelige, rugbrekende en slapeloze nacht. Die dag heb ik heerlijk aan het strand doorgebracht, kletsend met de verkoopvrouwtjes en 1 of andere oude hippie gast die me op een biertje trakteerde. Yes, dit is Goa! Als snel maakte ik vrienden met een werknemer/manager/zoon van de eigenaar ofzo (ik snap geen bal van hoe de dingen hier werken af en toe xD) en hij nam me de volgende dag mee naar "Sweet Lake". Een zoet water meer, zo helder dat je je teennagels kan zien als je tot je schouders in het water staat, omgeven door groener dan groene palmbomen en bossen met het heerlijke geluid van de zee die tien passen achter je ligt. Daar heb ik heerlijke kunnen zwemmen en genieten van de rust. Ik ben nog twee dagen langer in Arambol gebleven om gewoon lekker helemaal niks te doen. Heerlijk! Daarna heb ik me vreselijk lui met een taxi naar Anjuna laten brengen. Een strand zo'n 30 minuten verderop. Hier verbleef ik wederom in een dorm maar dit keer bijzonder schoon en goed georganiseerd. Thnx Prison Hostel! Ik ontmoette Simone, een Aussie die nu al ruim 3 jaar in Berlijn woont. We trokken samen op om overdag te chillen aan het strand en 's avonds te feesten. Helaas moest ik na drie dagen afscheid nemen wil ik voldoende tijd hebben om in Kerala te komen. Hopelijk ontmoeten we elkaar in Hampi, mijn volgende stop =) Op dit moment ben ik in Panaji/Panajim, de hoofdstad van Goa. Weinig touristisch, niet eens wifi (!!) en niet veel te beleven maar met een goede verbinding naar Hampi. Gisteren in de bus van Anjuna naar Panaji ontmoette ik Kiran, een canadees ook opweg naar Panaji om de boel eens te verkennen. We besloten samen op te trekken en een kijkje te nemen in Old Goa, wat volgepropt is met gigantische kerken. De portugese invloeden spatten er van af, ook hier in Panaji. Brede, goed aangelegde wegen met zowaar voetpaden! Veel groene parkjes en plekken om in de schaduw van een boom te chillen. Er schijnt een Hindoe festival bezig te zijn op dit moment wat gepaard gaat met grote praalwagens die door de dorpjes/steden trekken onder begeleiding van muziek. Ik ontmoette een local die me gisteravond meenam naar Mapusa waar op dat moment de stoet door heen trok. Wauw! Prachtige praalwagens die elk 1 van de vele verhalen in het Hindoeisme uitbeeld, een zeer getalenteerde drumband die met ongelovelijk veel energie het publiek opzweept en heel de stad en omstreken staat zonder gebruikmaking van dranghekken al deze pracht en praal te bewonderen. De meeste wagens hebben bewegende elementen en opeens ontdekte ik dat dit in de meeste gevallen door goed verstopte mensen wordt gedaan door te duwen en te trekken aan een bepaald mechanisme! Niks geen machines die het zware werk doen, handenarbeid en niks anders.
Vanavond vertrek ik naar Hampi, waar ik na enkele dagen weer vertrek naar het zuidelijkste puntje van Goa, Palolem waar na horen zeggen de mooiste stranden zijn. Dan trek ik met enkele tussenstops door Karnataka om uiteindelijk in Kerala te belanden. Daarna word het hoog tijd om weer richting het noorden te gaan omdat het allereerst veel te warm zal zijn en ik op tijd in Kolkata moet zijn om Elientje op te vangen =D Ik maak in ieder geval een tussenstop in Bangalore!
Zo onderhand begint het vreselijk warm te worden en echt iets ondernemen betekent badend in het zweet rondhobbelen. Maar mij hoor je niet klagen hoor! Ik ben verliefd op dit land geworden. Uiteraard zijn er momenten die wat minder zijn maar tot zover heb ik niks engs, vreemds of gevaarlijks meegemaakt. Ik ontmoet de meest bijzondere mensen en mag genieten van de grote gastvrijheid en vriendelijkheid van de locals. Elke lokatie waar ik kom is weer anders en heeft haar eigen charme. Het magische, nog bewoonde Jaisalmer fort in de woestijn, de romantische meren in Udaipur, het bruizende Mumbai en de hippie sfeer aan de stranden in het zonovergoten en palmboom rijke Goa. Wauw!

Heel veel liefs uit Goa!

1. J.W.Nijhuis:
    16 maart 2015
    Super verhaal weer , ik ga vast opzoek naar een uitgever!!!
  2. Virginia Berendsen:
    16 maart 2015
    Geweldig meid! Veel plezier. Liefs uit Nederland!
    Groetjes Virginia Rudi en de kinderen.
  3. Hans campschreur:
    16 maart 2015
    En weer een prachtig verhaal. De reiszak vol verhalen moet wel zo langzamerhand beginnen uit te puilen. net wat je vader zegt, je moet er een boek van gaan maken. Als je oud en bejaard bent :):): dan is het goed je te koesteren in deze fantastische belevenissen. :):):):):
  4. Richard Hergink:
    21 maart 2015
    Ha Linda, wat een genot om je verhalen te lezen. Wat mij betreft heb je een grote toekomst voor je met het schrijven van verhalen "off any kind". Ben erg onder de indruk, ga vooral zo door. Love and kisses, Richard