Afscheid

6 juni 2015 - Pushkar, India

Namaste!

Wauw! Mijn 23ste verjaardag is een verjaardag om nooit weer te vergeten, dat is zeker! De betoverend mooie Taj Mahal tegemoet lopend in het stralende Indiaase zonnetje wordt ik aan alle kanten gefeliciteerd en geluk toegewenst. We worden onder de hoede van een gids rondgeleid in dit wereldwonder met al zijn mysterisch en verhalen, zoals alles in India zo het lijkt. Uiteraard moeten we ook even naar een juweliershop zodat hij nog een beetje extra baksheesh kan vangen, prima. We worden als prinsesjes onthaald in deze fonkelende winkel waar aan alle kanten de meest exravagante juwelen tentoongesteld staan. Of we misschien een biertje lusten terwijl onze gastheer ons het 1 en ander over stenen gaat vertellen. "Ja zeker meneer! Het is mijn verjaardag en daar moet op geproost worden!" Dit was nog niet uitgesproken of ook hier kwamen van alle kanten hartelijke felicitaties en de prijzen werden per direct omlaag getrokken. We kregen een heerlijk koel biertje, chips en een interessante uitleg over de verschillende stenen die in ale soorten, vormen en maten te koop waren in deze gigantische juwliershop. Al snel werden we uitgenodigd om 's avonds een feestje te vieren voor mijn verjaardag. De belofte van een borrel, waterpijp, goede muziek en een verjaardagstaart was snel gemaakt en aangenomen. Die avond belandden we in een kleine maar gaaf aangeklede lounge waar we wederom als prinsjes gezeten werden voorzien van inderdaad de beloofde waterpijp, borrels, verjaardagstaart en zelfs cadeautjes! Wat een bijzondere verjaardag en wederom een bewijs van de ogenschijnlijk oneindige vriendelijkheid en vrijgevigheid van de inwoners van dit magische land. We hebben een waanzinnig avond gehad, een verjaardag om nooit meer te vergeten!
We besloten om nog 1 avond in Agra te blijven om ook Agra Fort en andere bezienswaardigheden in Agra te kunnen bekijken, niet 1 van onze beste keuzes. Agra slurpt je leeg, zowel je energie als je portemonnee en onze algehele ervaring met Agra is zoals ik al van vele medereizigers gehoord had een gedeelde ervaring; niet al te best. Mijn last minute en uitstekend geregelde feestje even niet in ogenschouw nemende uiteraard. Vanuit Agra zijn we afgereist naar Pushkar. Heerlijk relaxed, stoned, hippie rijk en vriendelijk Pushkar. Het voelt goed om terug te zijn in deze heilige stad rond het meer! Hier kunnen we onze shopdrang volop de vrije loop laten en heerlijk niksen voor we het hectische Delhi en daarna Nederland weer in moeten.

Ja.. het is nu echt zo ver.. Ik moet er nu echt aan gaan toegeven. Het einde komt met rasse schreden naderbij, mijn trip in dit betoverende land is dan toch echt, en veel sneller dan in het begin ooit gedacht, bijna over. India.. Het land van tegenstrijdigheden, verhalen, sprookjes, religie, liefde, hoop, koeien, toeters en grenzen verleggen. India.. met haar prachtige, kleurrijke inwoners met een ogenschijnlijk onuitwisbare glimlach en eeuwige gastvrijheid. India.. waar de woestijn oorverdovend stil is, grote steden bulken van het leven, stranden gelijk staan aan feesten, magische uitzichten op de meest onverwachte plekken en momenten opduiken en palm- en bananenbomen op elke hoek je wuifend begroeten. India.. waar hectiek en chaos de regel is, altijd en overal! India.. Where everything is possible, but nothing available; But! Don't worry chicken curry.. and mutton curry as well; Shanti Shanti is the way to go; same same but different; challo tick haan! *head wobble*; Yihaaa!
India, my lord Brama, Vishnu en Shiva.. Ik heb je intens gehaat!! Op momenten van vermoeidheid en stress is het lawaai, gestaar, de constante aanspraak en gefotograveer onuitstaanbaar irritant. Maar! Nog veel meer ben ik onverwacht compleet en tot over mijn oren verliefd op jou en je inwoners geworden. Je hebt me voorgesteld aan bijzondere, intelligente, knotsgekke, nieuwe maar vooral prachtige vrienden. Je hebt me vriendelijk doch dringend een kijkje geboden in de bijzondere cultuur met al haar nuanceverschillen in je verschillende staten. Je hebt me laten proeven van de intensiteit waarmee religie hier nog kan worden beoefend en het daarbij behorende geloof in de meeste fantastische verhalen. India.. Je bent een aandoenlijke mix van strenge volwassenheid en het naieve kinderlijke en ik hou er van! Je bent geen veeleisende tante maar eist wel dat wanneer men je bezoek men zich ook volledig mee moet laten slepen en onderdompelen in alle gekte. Kun je dit niet dan ben je hopeloos verloren hier.

"The simple and astonishing truth about India and Indian people is that when you go there, and deal with them, your heart always guides you more wisely than your head. There's nowhere else in the world where that's quite so true." Gregory David Roberts - Shantaram

India!
Bedankt!

India!
Tot weerziens!!

Lieve schatten, ongelovelijk bedankt dat jullie met zoveel interesse en liefde mijn verhalen zijn blijven volgen. Jullie lieve berichtjes zijn van onschatbare waarde geweest om mijn voetjes af en toe weer even stevig op de grond te krijgen. Hoewel ik met pijn in mijn hart al langzaam afscheid aan het nemen ben van mijn India kan ik ook niet wachten om iedereen weer in levende lijve te kunnen zien en onder het genot van een drankje heerlijk bij te kletsen!
Lieve, lieve ouders, via deze weg toch ook mijn welgemeende excuses voor de stress en wellicht schrik die ik jullie soms heb bezorgd met mijn avonturen hier. Ongelovelijk bedankt voor jullie oprechte, onbreekbare steun en geloof in dit idiote idee van mij, alle welgemeende en uit het hart geschreven berichten en de onvoorwaardelijke liefde die op deze afstand misschien nog wel meer voelbaar is dan thuis. Mam, ik kan niet wachten om de heren van de bank te schoppen voor een heerlijke meidenavondje met liters thee en wat te snoepen! Pap, wij gaan samen mijn eerste biertje op Nederlandse bodem drinken terwijl we hopelijk van het zonnetje kunnen genieten in de achtertuin! Niels, wil je alsjeblieft proberen me niet fijn te drukken als ik je weer zie, dan zal ik dat ook doen? 0=)

Dat was het dan..

Challo en adieu!

Een kus en knuffel

1. Virginia Berendsen:
    6 juni 2015
    Hoi linda!
    We hebben alles gevolgd!
    In een woord: GEWELDIG! :-)
    Dit was ongetwijfeld een mega levensles en ervaring.
    Je heb het ontzettend mooi beschreven allemaal.
    We wensen je een hele goede reis en behouden thuiskomst!!
    Liefs rudi virginia mylene en charlotte
  2. Hans campschreur:
    8 juni 2015
    Hoi Linda.
    Nog gefeliciteerd met je verjaardag. Welkom thuis straks. De verhalen waren in een woord geweldig.Het laatste verhaal heeft me erg ontroerd. Als je weer in het kille Nederland bent en in Hengelo :) en je wilt iets van het India weer op snuiven ga dan eens eten bij Bombay in de Wemenstraat. een aanrader !!!!!!

Groetjes Hans C.
  3. Sandra:
    9 juni 2015
    Fijn dat je er weer bijna bent hoor! Goede reis! X