Jaisalmer

18 februari 2015 - Jodhpur, India

Namaste allemaal!

Pfoeh! Ik heb jullie behoorlijk wat te vertellen! Laat me beginnen bij het begin.
Ik ben 's avonds laat uit Jaipur vertrokken om de trein naar Jaisalmer te pakken. Je zal begrijpen dat ik best een beetje zenuwachtig was vanwege alle horrorverhalen die je hoort over treinen in India, vooral 's nachts. Laat me jullie bij deze geruststellen, mij is niks overkomen en ik ontmoet onwijs veel reizers nu en ik heb nog geen enkele keer vervelende verhalen gehoord! Ik was zelfs in staat om een paar uurtjes slaap te pakken in de trein! DE gekte in de treinen is niks gelogen overigens. Werkelijk alle bedden (ik was in Sleeper class) waren bezet en sommigen zelfs dubbel of driedubbel! Ik had het bovenste bed gereserveerd waardoor ik geen last had van dit alles en lekker mijn eigen plekje kon maken. 's Morgens heb ik gezellig gekletst met mijn medereizigers die zo vriendelijk waren me op tijd te laten weten wanneer ik de trein uit moest. Uiteraard met vertraging aangekomen in Jaisalmer was de aan mij beloofde pick-up chauffeur onvindbaar tussen de tientallen pick-up mannetjes. Al snel raakte ik gelukkig in gesprek met twee jongens die er ook wat verdwaald bij stonden, ze gingen ook naar Dylans! Mijn geluk kon niet op. Samen zijn we in een auto gestapt die ons netjes naar het guest house bracht. Hier aangekomen probeerde de chauffeur ons over te halen een kijkje te nemen in zijn hostel, de jongens voelden hier wel wat voor maar daar ik al geboekt had besloot ik niet mee te gaan. Aangekomen in Dylans was onmogelijk te zeggen wie personeel en wie geen personeel was. Ze doen hier niet aan uniformen of naambordjes ofzo, je spreekt gewoon de eerste beste kerel aan die eruit ziet alsof hij in India geboren is. Zonder omhaal werd ik op het dakterras gepleurd onder de belofte dat mijn kamer in " 5 Indian Minuts" klaar zou zijn. Een favo uitspraak van de eigenaar zo zou ik later leren xD. Deze zogenaamde 5 minuten kan van alles betekenen, van daadwerkelijk 5 minuten tot 3 uur ofzo. In mijn geval heb ik goed een uur of twee doorgebracht op het dakterras. Daar zaten twee mannen waar ik mee aan de klets raakte. Na een tijdje gebabbelt te hebben en uiteraard een kopje chai te hebben genuttigd nodigden ze me uit voor een feestje die avond. De eigenaar van mijn hostel, Raju, zou ook komen en kon me zo meenemen. En ik was wel in voor een gezellige avond. Nadat ik me eindelijk had geinstalleerd in mijn, overigens prima, kamer en een douche was het al snel tijd om naar dit feestje te gaan. Voor ik het wist zat ik achterop de motor van Raju en scheurden we naar een ander hotel, Heera hotel. 1 van de mannen van eerder die middag, Jora, bleek de eigenaar van dit hotel. Op zijn dakterras werd een kampvuur gemaakt, knetterharde muziek gedraaid, gegeten en gedronken. Super gezellig! Maar anders dan verwacht, in plaats van meerdere reizigers of dames zat ik met 7 Indiase kerels xD In hakkelig Engels hadden we leuke gesprekken. Op een gegeven moment vond Raju het wel mooi geweest en nam me weer mee naar Dylans waar we even met de andere reizigers, waaronder toch nog de twee jongens die ik eerder had ontmoet, een biertje hebben gedronken. Toen werd ik meegesleept naar een andere vriend van Raju, Polo, de eigenaar van weer een hostel, Titanic. Na ook daar even gezeten te hebben vond ik het deze keer wel welletjes, Zoals je begrijpt was ik compleet gesloopt dus hup, het bed in. De volgende morgen werd ik vrij vroeg m'n bed uit gekickt door Ajay, de andere kerel van het dakterras (snappen jullie het nog xD), of ik zin had om naar Bada Bagh te gaan. Tuurlijk! Dus hup, snel in de kleren en zijn auto in. Ik had al het 1 en andere gelezen over Bada Bagh en wilde dit graag bezoeken, het feit dat hij me daar naartoe wilde brengen scheelde me weer tuktukkosten =). Bada bagh heeft verschillende Chhitris, monumenten voor overleden royals van Jaisalmer. Prachtig om te zien. Daarna zijn we naar Kuldara gereden, de verlaten stad. Het verhaal gaat dat vele jaren geleden een koning langs Kuldara kwam en besloot zijn paarden water te geven bij diens put. Daar zag hij een beeldschoon meisje waar hij opslag verliefd op werd. Hij liet een afgezant haar ouders vertellen dat zij binnen 24u in zijn paleis moest zijn zodat hij haar kon trouwen, was zij er niet dan zou hij haar en iedereen in het dorp laten vermoorden. Het meisje voelde er niks voor om met de koning te trouwen en daarnaast was het onmogelijk om binnen de gestelde tijd in het paleis te zijn. Ze hadden geen auto's of motors in die tijd. Het dorp besloot diezelfde avond nog om te vertrekken om te ontsnappen aan een zekere dood. Alle inwoners van het dorp zijn in 1 avond verdwenen en niemand heeft ze ooit nog terug gezien. Ze hebben een vloek uitgesproken over het dorp waardoor niemand er meer zou kunnen wonen, enkel ongeluk zou degene treffen die zich in het dorp zou huisvesten.
Ajay nodigde me uit om het aankomende weekend naar de bruiloft van zijn "broer" te komen. Na doorvragen bleek het zijn neef te zijn maar schijnbaar noemen ze elkaar hier allemaal broer, bijzonder verwarrend xD. Ik had mijn plannen voor Jodhpur en Udaipur eigenlijk al klaar maar deze schoof ik uiteraard graag opzij voor deze uitnodiging. Ajay zou een kamer voor me regelen in zijn hotel in Phalodi en zou ervoor zorgen dat ik 's maandags veilig in Jodhpur zou komen. Dikke prima!
Hij bracht me 's middags weer naar Heera hotel waar Raju besloot me mee te nemen naar Sam desert. Na wat warme kleren te hebben gepakt @ Dylans stapten we weer op zijn motor voor eenn 3 kwartier durende rit naar de woestijn. Hier zochten we 1 van zijn jeugdvrienden op die een groep koreanen onder zijn hoede had voor en kameelsafari. Gezeten rond een klein vuurtje hebben we een op dat moment klaargemaakte maaltijd gegeten. Beter kan je het niet krijgen, geloof me! Daarna hebben we in het zand gezeten om de zonsondergang te bewonderen en te genieten van de immense stilte van de woestijn. Wauw! Wat een ervaring! Toen de zon eenmaal onder was zijn we naar 1 van de vele woestijnresorts gereden voor een show met zigeuner dans en muziek. Polo was daar ook met zijn groep en gaf nog even een spetterende show weg met vuurballen. Na nog even rond een kampvuur te hebben gezeten was het tijd om terug te rijden naar Jaisalmer. Brrrr!!! Zoo koud!
De volgende dag werd ik samen met 5 kei leuke engelse boys op een kameel gepleurd na een ritje langs Kuldara, een oasis en Khaba fort. Na ongeveer anderhalf tot 2 uur rondgehobbelt te hebben in de woestijn waren we op de plaats van bestemming. Hier kregen we chai en wat tijd om te relaxen. De arme jongens waren knetter stijf van de rit en liepen het eerste kwartier als houten klaasjes rond xD. Verbazingwekkend genoeg had ik nergens last van! Wederom een verse maaltijd vanaf het kampvuur en toen werden we met z'n zessen in een jeep gezet. Tijd voor het betere werk! Vol gas knalde onze chauffeur, begeleid door het gegil van een paar van de jongens, over de zandduinen zodat wij letterlijk alle kanten op vlogen! Zo gaaf! Terug in het kamp was het tijd voor een biertje onder de adembenemende sterrenhemel bij de warmte van een kampvuur. Die nacht hebben we onder de sterrenhemel geslapen, iets wat ik iedereen aan kan raden! Wat een ervaring! De volgende morgen werden we al vroeg gewekt door de opkomende zon en met een simpel otbijtje, Tijd om weer op onze kamelen te stappen en terug te hobbelen naar de auto. De rest van die dag heb ik lekker rustig aan gedaan, moe als ik was na alle indrukken!
De volgende dag was het dan eindelijk tijd om het indrukwekkende, nog steeds bewoonde fort van Jaisalmer te ontdekken. Samen met Feven (ik hoop dat ik haar naam goed spel xD), 1 van mijn mede backpackers @ Dylan heb ik ruim 6 uur rondgedwaald in het fort. Het heeft iets betoverends om hier rond te lopen en al snel waren we heerlijk verdwaald terwijl we met veel mensen een babbeltje maakten. Magisch!
De volgende middag besloot ik alleen naar Gadi Sagar, het meer van Jaisalmer te wandelen. Uiteraard verdwaalde ik hopeloos en toen twee kerels een gesprekje met me aanknoopten en me aanboden daar te brengen kon ik dit natuurlijk niet weigeren. Met z'n 3'n op een motor gezeten (India style!) reden ze me naar het meer. Na het ff gekletst te hebben en me uitgenodigd te hebben om de volgende morgen chai te drinken in het hotel van 1 van hen lieten ze me alleen. "We weten hoe moeilijk het is om alleen te zijn India ;)" Op m'n dooie gemakje ben ik teruggeslenterd naar mijn guest house.
Zaterdags was het dan eindelijk tijd om naar Phalodi te vertrekken voor de bruiloft. Raju en Jora besloten op het laatste moment dat ze toch me mee zouden gaan waardoor we pas laat in de middag de bus konden pakken.
Dat verhaal houden jullie voor nu van me tegoed! Ik heb geen zin meer =P

Veel liefs en een knuffel uit het magische India!

1. Margreet Kolner:
    18 februari 2015
    Hallo Linda.
    Met veel belangstelling je verhaal gelezen. Wat maak jij veel mee. Knap van je dat je, al reis je alleen, zo makkelijk contact maakt en daardoor zoveel ziet en doet. Kijk nu al uit naar de volgende verhalen.
    Liefs John en Margreet
    Ps John vraagt of je ook een keer met John en mij een ritje op de motor wil maken als je terug bent.
  2. Hans campschreur:
    20 februari 2015
    Hoi Linda. Ik zag je reisverslag.Ben eerst even een pilsje gaan pakken om het allemaal eens rustig door te lezen .Wat een geweldig verhaal. Wat een belevenissen. Ik kijk uit naar je volgende verslag. groetjes hans en Jeannette C.
  3. Nico Mensink:
    27 februari 2015
    Hoi Linda,

Fijn te lezen en te zien dat het je goed gaat en dat je het naar je zin hebt!

Groeten Nico Mensink
    Ribw Veenstraat Enschede